Aktuella kurser och föreläsningar Ole Frykman

Halthund-Rörelsestörning

Utbildning med unikt filmmaterial

Jag har arbetat med kirurgi och ortopedi i nu
drygt 40 år. Under denna tid har det blivit mycket handledning av aspiranter i steg 1 och steg 2 men också mycket kurser och föreläsningar. Både i den kliniska
situationen och i undervisningen har jag noterat behovet av att träna sin förmåga att bedöma och tolka hältor hos hund.
Teoretiska kurser i hältutredning har vi hållit nu i många år och de senare åren har vi även haft kurser i palpationsteknik. Många kursdeltagare har efterfrågat en
kurs där vi tillsammans tittar på halta hundar och tränar på att se hältan och sätta rörelsemönstret i relation till patologin som orsakar hältan.
Under flera år har jag därför filmat hundar med olika typer av hältor och rörelsestörningar samt satt samman detta till en endagarskurs.
Vi kommer under denna dag att analysera 50-60 fall, diskutera den aktuella hundens rörelsemönster och beskriva den i ord, för att sedan använda denna information för att kunna utreda vidare och närma oss en diagnos.
Patofysiologin kommer därefter in i sitt rätta
sammanhang liksom terapi och prognos.
Hela dagen kommer att ägnas åt bedömning av halta hundar och materialet kommer därefter att göras tillgängligt på internet.

Ni ta del av detta material under den kurs som vi kallar HaltHund.

Ni har här möjlighet att utveckla er kunskap om rörelsestörningar hos hund och hur vi ska känna igen och skilja på dessa störningar.

Kursen riktar sig till veterinärer, fysioterapeuter och djursjuksköterskor med särskilt intresse för ämnet.

Här visar vi ett exempel från Halthund.se

Kursen lämpar sig utmärkt för en klinik eller ett djursjukhus som vill vidareutbilda sin personal liksom för en regional sammankomst. Vi vill maximera antalet deltagare per kurstillfälle till 20 stycken eftersom målsättningen för kursdagen är att diskutera de olika fallen som visas på film.

Är ni intresserade av att beställa kursen eller arrangera den i er region, kontakt oss på info@herrgardskliniken.se

Vi kommer med årligen att arrangera kursen själva och utannonserar den då på denna sida.

Anmäl ditt intresse eller få mer information:

Fyll i dina uppgifter längst ner på sidan eller ring 070-66 99 189.

Utbildningar och kurser inom VetOrtho

• Diagnostik och behandling av hälta hos hund och katt, del 1 och del 2.
  • Palpationsskolan.
  • Diagnostik och behandling av sår samt bandagering, hund och katt.
  • Rehabilitering och stabilisering efter skada och operation.

Besök  www.vetortho.se för mer info om våra  kurser.